Drodzy Czytelnicy,
w pierwszym w nowym roku 2024 numerze „Świata DRUKU” nie brakuje prognoz na najbliższe miesiące. Omawiamy m.in. 9. edycję raportu drupa Global Trends. O tym, czego możemy się spodziewać w sektorze druku wielkoformatowego, pisze Mike Boyle; przyglądamy się trudnościom i możliwościom, które stoją przed sitodrukiem, sporo miejsca poświęcamy również trendom panującym w branży opakowań, także w kontekście handlu elektronicznego. O technikaliach związanych z drukiem sitowym pisze duet Mariusz Iskra i Jakub Iskra, zaś o obróbce końcowej elementów zadrukowanych techniką tampondruku – Radosław Grabski; przybliżamy też sztukę poprawnego przenoszenia płaskich obrazów na obiekt trójwymiarowy i embossingu, czyli wytłaczania wzoru w folii. Z racji zaplanowanych na przełom stycznia i lutego targów RemaDays Warsaw na temat roli artykułów promocyjnych obszernie wypowiada się Paweł Wielkopolan z PIAP, a w związku z targami drupa pochylamy się nad problemem współistnienia i możliwościami związanymi z zasobami ludzkimi i sztuczną inteligencją. Wewnątrz numeru znajdą Państwo także pokaźną porcję newsów, wieści z rynku, relację z listopadowej konferencji z cyklu „Akademia Zarządzania Barwą” oraz z Międzynarodowych Targów Tekstylnych Fast Textile 2023.
Inspirującej lektury!
Drodzy Czytelnicy,
lutowy numer „Świata DRUKU” tradycyjnie otwiera sekcja newsowa, a tuż za nią Michael Ryan – szef FESPA Global Print Expo – zachęca do udziału w targach; publikujemy również krótki przegląd oferty wystawców. Lwią część tego wydania zajmuje tematyka cyfrowego druku wielkoformatowego, w tym także druku UV. Piszemy m.in. o personalizacji, możliwościach wykorzystania maksymalnych przestrzeni barwnych maszyn cyfrowych i korzyściach, jakie z tego tytułu może odnieść drukarnia; jak druk wielkoformatowy sprawdza się w reprodukcji fotografii. Kolejnym tematem, który poruszamy w tym numerze, jest zarządzanie produkcją poligraficzną na każdym jej etapie: od przygotowania do druku, poprzez druk, aż po obróbkę końcową. Z naszych artykułów dowiedzą się Państwo, co kryje się pod kryptonimem G7+, jakie korzyści przynosi automatyzacja przygotowalni form drukowych, jak pracują systemy zarządzania jakością nadruków wykonanych w technice fleksograficznej. Ponadto w numerze co nieco o przeszłości (kroju pisma Grohman Grotesk) i przyszłości (etykietach drukowanych… światłem), zastanawiamy się też, gdzie szukać inspiracji na rozwój drukarni. Nie zabraknie obszernej relacji z targów RemaDays Warsaw oraz refleksji nad tym, co przyniosą najbliższe miesiące – przemyśleniami na ten temat dzielą się szefowie branżowych izb gospodarczych i stowarzyszeń: PID, PIF, PIO i PSSiDC.
Inspirującej lektury!
Drodzy Czytelnicy,
marcowy numer „Świata DRUKU” zawiera dwa tematy przewodnie. W związku z kwietniowym IV Kongresem Etykiety Samoprzylepne gros miejsca poświęcamy etykietom samoprzylepnym. Referujemy zatem najnowszy raport FINAT Radar, prezentujemy trendy rynkowe w druku etykiet i opakowań, rozwiewamy mity o przetwarzaniu kartonów do płynnej żywności, zastanawiamy się, jak unijne propozycje rezygnacji z ulotek farmaceutycznych wpłyną na ten segment opakowań. Drugim tematem wiodącym wydania jest druk dziełowy – ze względu na kalendarz targowy numer ten będzie naszą wizytówką na majowych i czerwcowych wydarzeniach poświęconych książce w Warszawie i Opolu. Z tej okazji tradycyjnie analizujemy sytuację na rodzimym rynku wydawniczym, przedstawiamy kolejną przepiękną książkę wykonaną w technologii druku strukturalnego oraz przybliżamy technikę zadruku brzegów bloków książkowych. Miłośnicy opraw skórzanych mogą się zaś zapoznać z narzędziami potrzebnymi do szarfowania – wyjaśnienie, czym jest ta technika, Czytelnicy znajdą w „Niezbędniku introligatora”. Ponadto w numerze całkiem pokaźny pakiet informacji rynkowych, relacje z wydarzeń branżowych, a także – na koniec – odrobina rozrywki.
Inspirującej lektury!
Drodzy Czytelnicy, doczekaliśmy się. Po długich ośmiu latach Düsseldorf znów stanie się stolicą światowej poligrafii, tym razem na 10 dni. Obecność na targach drupa potwierdziło ponad 1,5 tys. wystawców, w tym wiele topowych marek technologicznych. Najwyższy czas zadbać o kondycję – przed zwiedzającymi bowiem wielogodzinne i wielokilometrowe spacery po 18 halach targowych. Wszyscy zapewne się zastanawiają, jaka będzie tegoroczna drupa. Sądząc po zapowiedziach wystawców, trudno spodziewać się rewolucji, od pewnego czasu mamy do czynienia raczej z ewolucją prezentowanych wcześniej technologii (choć w zakresie automatyzacji i cyfryzacji ewolucja ta gwałtownie przyspieszyła na skutek m.in. pandemii). Wystawa jak zwykle będzie multinarodowa – swoją obecność zadeklarowali przedstawiciele ponad 50 państw świata. Międzynarodowe jest również grono ekspertów branżowych, którzy na prośbę organizatora targów przygotowali zestaw artykułów m.in. na temat trendów rynkowych i prezentowanych w Düsseldorfie technologii. W niniejszym, polsko-angielskim wydaniu „Świata DRUKU” przybliżamy Państwu niektóre z nich. Do tego zacnego grona specjalistów dołączył znany wielu z Państwa dr Jacek Hamerliński, który pokusił się o spojrzenie na drupę z polskiej perspektywy. O programie targów opowiada ich dyrektor Sabine Geldermann, publikujemy również wybrane zapowiedzi wystawców. Niech numer ten będzie dla Państwa miniprzewodnikiem po największej światowej wystawie poligraficznej. Inspirującej lektury!
Drodzy Czytelnicy,
20 lat temu, dokładnie 1 maja 2004 r. Polska została pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Nikt raczej nie zaprzeczy, bez względu na swoje nastawienie do wspólnoty, że członkostwo to przyniosło nam znacząco więcej korzyści niż strat, że polska gospodarka dzięki finansowym zastrzykom z Brukseli mogła się rozwinąć w ogromnym tempie i z powodzeniem konkurować z państwami „starej” Unii. Dotyczy to także polskiego sektora poligraficznego. W majowym wydaniu „Świata DRUKU” kwestie te analizuje dla Państwa Jacek Hamerliński, a komentują przedstawiciele krajowych izb i stowarzyszeń branżowych.
Sektorem poligrafii, który w ostatnich dekadach rozwinął się najmocniej, są różnego rodzaju opakowania z nadrukiem i etykiety; szczegółową analizę sytuacji rynkowej w tym sektorze przygotował Maciej Nałęcz. Na łamach tego wydania obszernie piszemy także o opakowaniach dla branży farmaceutycznej i kosmetycznej oraz o konieczności stosowania w nich materiałów nadających się do stosunkowo łatwego przetworzenia, a jednocześnie spełniających wysokie wymagania np. w zakresie barierowości.
W numerze także relacje ze spotkań branżowych, przede wszystkim z największego w Polsce spotkania sektora wąskiej wstęgi, czyli Kongresu Etykiety Samoprzylepne, który odbył się w połowie kwietnia. Wspominamy także m.in. targi Fespa i Warsaw Pack, polski przystanek Manroland World Tour i konferencję „Bacause Packaging and Our Planet Matter” oraz inne wydarzenia. Nie zabrakło comiesięcznej porcji zapowiedzi „drupowych”, informacji o inwestycjach, nowościach technologicznych i materiałowych, zmianach personalnych w światowych koncernach poligraficznych.
Inspirującej lektury!
Drodzy Czytelnicy,
w wydaniu czerwcowym tylko na chwilę wracamy do targów drupa (na szersze podsumowanie zaprosimy Państwa w tegorocznym wydaniu specjalnym „Gwiazdy targów drupa 2024 – katalog najciekawszych rozwiązań poligraficznych” i w kolejnych numerach „Świata DRUKU”), publikując krótki przegląd najważniejszych targowych premier, transakcji i ogłoszonych na drupie kooperacji. Prezentujemy również wybór pokazywanych w Düsseldorfie rozwiązań z zakresu obróbki po druku i uszlachetniania, zaś Jacek Hamerliński dzieli się z Państwem spostrzeżeniami na temat obecnej na targach oferty maszyn używanych.
O tym, jak jednoznacznie komunikować kolor, dowiedzą się Państwo z cyklu „A Better Brand Color Guide” Eddy’ego Hagena, którego publikację rozpoczynamy w tym numerze.
Wiele istotnych informacji o produkcie „zaszytych” jest w kodzie kreskowym, który znajdziemy na każdym opakowaniu. Ma on jednak swoje ograniczenia, dlatego coraz częściej na opakowaniach nadrukowywane są kody dwuwymiarowe. Można w nich zawrzeć nie tylko dane o dacie i miejscu produkcji czy terminie przydatności do spożycia, ale też wiele innych treści. Druk kodu 2D wymaga precyzji, ale też możliwości wprowadzenia szybkiej zmiany w samym kodzie. Producenci opakowań powinni więc rozejrzeć się za odpowiednią dla nich technologią druku cyfrowego. Co wybrać – podpowiada Arkadiusz Jędrzejczyk.
Przed nami wakacje – dla wielu z nas moment na wypoczynek, przewietrzenie głowy i regenerację sił przed obfitującą w wydarzenia branżowe jesienią. Warto postawić na aktywność fizyczną, np. jazdę na rowerze, do czego zachęca Państwa w tym numerze Łukasz Szymański. Ponadto tradycyjnie sporo informacji z rynku i odrobina poligraficznej rozrywki na koniec.
Inspirującej lektury!
Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.
W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu
*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:
Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.
Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.
W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.
Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.
W ciągłej sprzedaży posiadamy książkę LETTERA MAGICA – wydaną przez spółkę Polski Drukarz, autorstwa Krzysztofa Tyczkowskiego.
Przewodnik po sztuce typografii, przeznaczony dla wszystkich, którzy zajmują się projektowaniem typograficznym, niezależnie od tego, czy mają przygotowanie plastyczne, czy też wykonują zawód grafika-projektanta opierając się głównie na intuicji i czerpiąc z gotowych wzorów. Książka cieszy się dużym uznaniem i jest chętnie kupowana przez adeptów sztuki typograficznej.
Cena zakupu: cena książki 45 zł + koszty pakowania i wysyłki 16,00 zł
W ostatnim czasie kilkuosobowa delegacja firmy Polkos – autoryzowanego dealera urządzeń marek Roland oraz Xenons – spędziła prawie dwa tygodnie w Chinach. W ramach współpracy z firmą Xenons przedstawiciele dystrybutora zwiedzili nowoczesne fabryki producenta, przyglądając się z bliska zaawansowanym procesom produkcyjnym i nowym technologiom; z zapoznali się również z najnowszymi produktami i prototypami maszyn, które dopiero będą wprowadzane na rynek.
6 czerwca 2024 r. w Hotelu Grzegorzewski w Tuszynie koło Łodzi odbyło się doroczne Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP). Wydarzenie dla zrzeszonych w Izbie przedstawicieli branży artykułów promocyjnych z całej Polski zwieńczył uroczysty bankiet, podczas którego wręczono Jubileuszowe Statuetki PIAP 2024.
Kilkadziesiąt osób, reprezentujących kadrę zarządzającą drukarń wąskowstęgowych, wzięło udział w sympozjum zorganizowanym przez firmę Mark Andy z myślą o jej klientach z Polski. Wydarzenie odbyło się 9 maja br. w Zamku Topacz w Ślęzie. Złożyło się na nie kilka wystąpień, które – w odróżnieniu od wcześniejszych tego typu spotkań dla użytkowników maszyn amerykańskiego producenta – koncentrowały się nie tylko na aspektach rynkowych i technologicznych. Uczestnicy mieli bowiem okazję wysłuchać prezentacji na temat cyberbezpieczeństwa czy wykładu motywacyjnego.