Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Polecane artykuły

Polecane artykuły

Tutaj anonsujemy ciekawe artykuły z najnowszych wydań "Świata DRUKU".

Zapraszamy do czytelni „Świata DRUKU”

Jeszcze do niedawna rozprawialiśmy nad przewagami jednego tworzywa nad drugim, porównywaliśmy właściwości folii i laminatów, analizowaliśmy ich wpływ na opakowany produkt, poszukiwaliśmy bezpiecznych dla zdrowia i niedrogich metod zadruku. Tymczasem konsumenci, chyba pierwszy raz zupełnie serio poruszeni wizją nieuchronnej katastrofy ekologicznej, postanowili dać branży opakowań prztyczka w nos i świadomie rezygnują z tradycyjnych pudełek, kartonów i torebek. Zero – ta liczba nieliczba już dziś jest warta więcej niż mogłoby się wydawać.

Zapraszamy do przeczytania artykułu autorstwa Joanny Hałaczkiewicz pt. „Mniej – więcej”, który znajdą Państwo w grudniowym wydaniu naszego magazynu.

Warto przeczytać

Jeśli znuży Państwa świętowanie, zapraszamy do zapoznania się z interesującym artykułem Grzegorza Fijasa, podsumowującym mijającą dekadę w typografii – „Biało-czerwone fonty, czarne chmury i kroje zmienne jak kameleon”. Jest to krótki przegląd zjawisk i nowych technologii, które według autora warto z lat 2010–2019 zapamiętać, i które miały większy wpływ na kulturę wizualną niż to, jaki kształt szeryfów był modny w danym sezonie. Przegląd tym bardziej ciekawy, że – jak czytamy – „rok 2019 wieńczy kolejną dekadę w ponad 500-letniej historii typografii, a wraz z cyfryzacją i globalizacją trendy w projektowaniu zmieniają się co sezon”.

Cóż ekscytującego jest w drukowaniu hybrydowym?

Producenci maszyn analogowych i cyfrowych ciężko pracują, by kojarzyć się z drukiem hybrydowym, opracowują potężne kampanie marketingowe, żeby udowodnić przewagę swojej „hybrydy” nad konkurencją i przekonać przetwórców etykiet, że tylko to konkretne połączenie technologii analogowej i cyfrowej będzie jedynym remedium na ich problemy. Czy to faktycznie najlepsze rozwiązanie, jakie pojawiło się ostatnio w poligrafii?
Zachęcamy do lektury 1. części ciekawego artykułu pt. „Druk hybrydowy: wiele hałasu o nic?” autorstwa Seana Skelly’ego, który znajdą Państwo w czerwcowym wydaniu „Świata DRUKU” oraz na naszej stronie internetowej. Ciąg dalszy w kolejnym numerze.

Wąska specjalizacja – szerokie możliwości

„Na pomysł druku na materiałach do szycia bez minimalnej wielkości zamówienia wpadła moja żona, Ania. Bezskutecznie poszukiwała bawełnianego materiału na pościel dla naszej córeczki. Zależało jej na dobrej jakości tkaninie oraz wyjątkowym wzorze. Niestety, okazało się, że ani sklepy, ani hurtownie nie mają nic ciekawego do zaoferowania” – tak swoją opowieść o pomyśle na unikatowy biznes rozpoczyna Michał Laskowski, współwłaściciel internetowej drukarni CottonBee, specjalizującej się w cyfrowym druku na wysokojakościowej bawełnie. Więcej w bieżącym wydaniu „Świata DRUKU”.

Sitodruk: zmienne, które wpływają na transfer farby

Ilość farby, która zostanie naniesiona w procesie sitodruku, zależy od charakterystyki danego zlecenia i stosowanego podłoża drukowego. Przy zbyt dużej ilości farby nadmiar będzie wylewać się poza krawędzie matrycy, przesiąknie przez podłoże albo uniemożliwi pełne utrwalenie wydruku. Jeżeli natomiast ilość farby będzie niedostateczna, wydruk będzie blady, kolory nie zostaną poprawnie odwzorowane i mogą wystąpić problemy z fibrylacją, czyli tzw. wstawaniem włókien dzianin bawełnianych.

Ekoprojektowanie a GOZ

Czym jest ecodesign (ekoprojektowanie)? Odpowiedzi na to pytanie udzielają Marta Krawczyk i Joanna Witczak, autorki dwóch artykułów, które opublikowaliśmy w numerach 2/2019 i 3/2019. Najprościej ujmując, „produkty, w tym również opakowania, powinny zostać zaprojektowane w taki sposób, aby nadawały się do recyklingu lub ponownego użycia, dzięki czemu łatwiejsze i mniej kosztowne staje się gospodarowanie odpadami, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak również środowiskowym i społecznym – pisze Joanna Witczak.

Jaki jest status marek własnych na początku 2019 roku?

Produkty marki własnej to już około 1/3 produktów sprzedawanych w Polsce (dane za AC Nielsen). W ostatnich dwóch latach udział ten utrzymywał się na dość stabilnym poziomie. Nie oznacza to jednak stagnacji. Jesteśmy świadkami bardzo dużej zmiany jakościowej, i nie chodzi tu tylko o poprawiającą się jakość samych produktów. Klienci stają się coraz bardziej świadomi i coraz lepiej wyedukowani. Coraz częściej czytają etykiety, dokonują wyborów żywieniowych z korzyścią dla swojego zdrowia.

Problemy z sitodrukiem: niewyraźne krawędzie

Dobre opanowanie techniki sitodruku nie oznacza, że za każdym razem uzyskuje się idealne wydruki. Ważne, żeby wiedzieć, co należy zrobić, gdy odbitki nie wyglądają tak, jak powinny. Jednym z typowych problemów, z którymi czasem trzeba się zmierzyć, jest nierówna krawędź wydruku. Gdy proces sitodruku nie przebiega prawidłowo, krawędzie mogą być rozmyte lub pofalowane lub uwydatniać kwadratowe ślady oczek sita. Warto wtedy sprawdzić kilka istotnych elementów, o czym mogą Państwo przeczytać w artykule Jennifer Nesbitt z firmy Anatol Equipment. Artykuł ukazał się w styczniowym wydaniu „Świata DRUKU”, jest także dostępny w wersji elektronicznej TUTAJ.

Globalna lokalność, emocje i feeria barw

Takie trendy w druku na tkaninie będą zdaniem Michaliny Szurgot dominować wiosną i latem 2019 r. Jak pisze autorka: „Podsumowując tendencje modowe na sezon wiosna/lato 2019, możemy zauważyć, że mają one kilka wspólnych cech (…). Bardzo widoczna jest powtarzająca się skłonność do rysunku odręcznego oraz wpływ tradycyjnego rzemiosła i inspiracje naturą. Kolorystyka druków będzie bardzo nasycona, więc wygląda na to, że szykuje nam się malownicze i kolorowe lato”.

Poligrafia może być eko!

Drodzy Czytelnicy, już wkrótce do Państwa rąk trafi najnowsze, styczniowe wydanie „Świata DRUKU”. Tymczasem proponujemy lekturę wywiadu z Krzysztofem Hornickim z firmy Interseroh Polska pt. Poligrafia może być eko!. Rozmawiamy w nim o materiałach poligraficznych nadających się do ponownego użycia, sposobach ponownego ich wprowadzania do obiegu produkcyjnego oraz o obowiązkach drukarń w zakresie ochrony środowiska naturalnego.

Z ostatniej chwili

Podczas zbliżających się targów Festiwal Marketingu (Warszawa, Hala Expo XXI, 14–15 września 2022 r.) firma Atrium Centrum Ploterowe zaprezentuje bogaty wybór maszyn ze swojego portfolio. Promowane rozwiązania są przeznaczone do różnorodnych zastosowań – m.in. do zadruku tkanin w technologii DTF, grafik wielkoformatowych, gadżetów. Co jeszcze zobaczymy na stoisku Atrium?

Europejska Federacja Producentów Tektury Falistej (FEFCO) ogłosiła, że nowy ślad CO2 dla tektury falistej wynosi 491 kg CO2e/t, wykazując znaczną poprawę w porównaniu z 531 kg CO2e/t w ocenie z roku 2018. Wynik ten odzwierciedla ciągłe wysiłki podejmowane przez europejską branżę tektury falistej i dostawców papieru w celu zmniejszenia ich wpływu na środowisko.

Grafmasz wprowadził do oferty kolejny model plotera tnącego marki Sinajet – 0912 MT. To zautomatyzowane urządzenie wyposażone w multigłowicę z różnymi narzędziami tnącymi oraz trzema narzędziami bigującymi z serwomechanizmem obsługuje arkusze o wymiarach 1220 × 900 mm i grubości nawet do 20 mm.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.