Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Mix - News / Papierowa książka ma się dobrze

Papierowa książka ma się dobrze

W marcu br. Stora Enso zleciła badania rynkowe dotyczące czytelnictwa książek, zarówno tych w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Objęły one ok. 2,4 tys. osób z Wlk. Brytanii, Francji, Niemiec oraz USA. Celem badania było określenie, w jakim kierunku powinien podążać po pandemii rynek książki. Na co wskazują jego wyniki, opublikowane właśnie przez firmę?

Ankieta pokazała, że ludzie wolą książki w tradycyjnej, papierowej wersji (którą jako preferowaną wskazało 65% respondentów) w porównaniu z e-bookami (21% wskazań) czy audiobooków (14%). Stora Enso podkreśla przy tym skłonność czytelników do większego wydatku na książkę premium, wydrukowaną na proekologicznym papierze, neutralnym względem śladu węglowego.

Okres pandemii miał niezwykle pozytywny wpływ na poziom czytelnictwa. 63% respondentów, (w tym niemal 70% z Wlk. Brytanii i USA) potwierdziło, że obecnie czytają więcej. Wśród najmłodszej z badanych grup, uwzględniającej osoby w wieku 16-24 lata, odsetek ten wyniósł 64% (76% w USA i 73% w Wlk. Brytanii).
Jako jeden z czynników częściowo stymulujących popyt na książki wśród młodzieży Stora Enso wskazuje niezwykłą popularność mangi (wspieranej przez seriale animowane emitowane na kanale Netflix) oraz prawdziwy wysyp bestsellerowych romansów, skierowanych do nastolatków. W przypadku nieco starszych czytelników na rynku odnotowano wzrost sprzedaży literatury o tematyce kształtowania postaw ludzkich i rozwoju mentalnego. Jednak większość respondentów jako preferowane gatunki wskazywała fikcję, zwłaszcza w kontekście czasu wolnego spędzanego w samotności. Powyższe trendy, jak wskazuje na podstawie badań Stora Enso, są wciąż aktualne.
65% osób wskazujących na wersję papierową książki jako tę przez nich preferowaną szczególną uwagę zwraca na właściwości haptyczne (walory estetyczne, zapach, fakt, że może być zawsze pod ręką) oraz to, że papierowe książki powstają z materiału odnawialnego. 42% czytelników zachowuje książkę po jej przeczytaniu, podczas gdy 28% podarowuje ją innym bądź pożycza. Kolejne 26% decyduje się na sprzedaż, a jedynie 5% poddaje książki recyklingowi lub pozbywa się ich w inny sposób. Ponieważ proces produkcji i dystrybucji książek wiąże się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery, ich przechowywanie na półce domowej sprawia, że stają się one swego rodzaju naturalnym „magazynem” śladu węglowego.
Badanie potwierdziło proekologiczne trendy rynkowe – neutralność węglowa jest istotna także dla czytelników książek. 61% wszystkich osób biorących udział w badaniach i aż 70% młodych czytelników zadeklarowało gotowość do zapłacenia więcej (średnio o 5,7% od ceny nominalnej) za książki wykonane z papierów przyjaznych dla środowiska naturalnego. Większość respondentów preferowałaby również zakupy w sklepie typu outlet, gdyby zapewnił on dostępność książek neutralnych węglowo bądź o niskim śladzie węglowym.

  • Obecnie 0 z 5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5 (0 ocen/y)

Dziękujemy za ocenę!

Twoja ocena już została uwzględniona. możesz oceniać tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za ocenę!

Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zaloguj się.

Z ostatniej chwili

Na koniec września br. zapowiedziano publikację ósmej edycji raportu drupa Global Trends. Pierwsze wyniki z badania przeprowadzonego wiosną tego roku są już dostępne. Można z nich wysnuć optymistyczny wniosek: zaufanie rośnie, a wszystkie regiony i rynki przewidują większe inwestycje w 2023 roku. Wyniki badania (uśrednione) pokazują, że branża na całym świecie jest nieco bardziej pewna przyszłości niż podczas ostatniego badania w 2019 r., przed pandemią. Najsilniejszy jest oczywiście rynek opakowań, ale rynki druku komercyjnego, wydawniczego i przemysłowego również mają się w 2023 r. ożywić. Jednak w poszczególnych regionach jest już mniej optymistycznie. O ile np. Azja i Ameryka Południowa spodziewają się lepszych wyników handlowych w 2023 r., w Europie nastroje są znacznie gorsze ze względu na wojnę w Ukrainie i jej konsekwencje.

Zakład Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej zaprasza na studia podyplomowe „Inżynieria produkcji w poligrafii”. Celem studiów podyplomowych jest uzupełnienie wiedzy oraz podniesienie kwalifikacji pracowników wydawnictw i zakładów poligraficznych. Słuchacze poznają zagadnienia związane z większością etapów technologicznych towarzyszących produkcji poligraficznej – poczynając od komputerowego przygotowania materiału wydawniczego, a kończąc na etapach introligatorskich i procesach logistycznych.

Gallus wprowadza na rynek swoją pierwszą w pełni cyfrową maszynę do druku etykiet – Gallus One. Jak przekonuje producent, usuwa ona barierę całkowitego kosztu posiadania (TCO) w cyfrowej produkcji etykiet z roli na rolę, oferując najwyższy poziom automatyzacji i wykorzystując technologie oparte o rozwiązania chmurowe. Dzięki temu umożliwia drukarniom i właścicielom marek dostęp do opłacalnej i zrównoważej produkcji cyfrowej wysokiej jakości etykiet. Gallus One może dzięki temu zrewolucjonizować branżę.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.